×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
چهار وزیر با گزارش سیلاب‌های اخیر در مجلس حاضر شدند

سیل اخیر ناشی از تغییر اقلیم بود/کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است

دراین جلسه سحر تاج بخش، رییس سازمان هواشناسی با تشریح عملکرد این سازمان در سیل اخیر کشور این حوادث را ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی دانست و با اشاره به عملکرد این سازمان در سیل اخیر، اظهار کرد: طی سال زراعی ۹۷ ــ ۹۸ مجموع کل بارش کشور ۲۰۴ میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹ میلی متر بود که نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.

۱۳۰ میلیارد تومان از منابع هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان هزینه شد

همچنین علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد این سازمان در سیلاب‌های اخیر کشور، گفت‌ که بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان منابع داخلی جمعیت هلال احمر برای کمک به سیل زدگان هزینه شده است و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کمک های مردمی به هلال احمر واریز شده است.

سیل بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به خطوط ریلی و جاده‌ای کشور آسیب زد

در ادامه جلسه علنی امروز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه کشور دچار آسیب شده و ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است. وی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در سیل اخیر بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز مسئولیت تشکیل ستاد سفرهای نوروزی را بر عهده دارد و از همه ایام سال فعال‌تر است و به گونه‌ای در حالت آماده باش قرار دارد. در سال جاری وقوع سیل باعث شد که همکاران ما در وزارت‌خانه با تلاشی مضاعف نقش خود را ایفا کنند. به گونه‌ای که امسال در ایام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه شدیم و ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی به صورت شبانه روزی در حال تلاش بود.

بخش کشاورزی ۱۳هزار میلیارد تومان خسارت دیده است

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم گفت‌ که بخش کشاورزی در جریان سیل اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. وی افزود: قبل از هر چیز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌های سخت نعمت و رحمتو بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خیلی از هموطنان ما در سیل اخیر آسیب های جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم.

۳۵ روستا قطعی برق دارند / ۲۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شد

در جریان بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در مجلس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با بیان این که در پی بارش‌ها و سیل اخیر مجموعا ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شده است، گفت: در حال حاضر یک و نیم درصد روستاها متأثر از سیل و قطعی برق و قطعی آب شرب هستند. وی افزود: همانطور که خشکسالی نتیجه طبیعی بارش‌های کم است سیل هم در اثر بارش‌های شدید رخ می‌دهد که در تمام دنیا اتفاقی اجتناب ناپذیر است. همه‌ ما باید سعی کنیم به مدد دانش و اطلاعات و تجربیات موجود خسارات و صدمات سیل را کاهش دهیم.

دستگاه‌ها آمادگی بارندگی احتمالی در اردیبهشت را داشته باشند

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هماهنگی همه دستگاه‌ها در سیل اخیر را از ویژگی‌های این سیل عنوان کرد و بر ضرورت آمادگی لازم همه دستگاه‌ها برای بارندگی احتمالی و توام با ذوب برف در اردیبهشت تاکید کرد. وی با بیان اینکه ۲۵ استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند و مشکلات زیادی از جمله تخریب منازل، مساکن، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها ، تاسیسات و برق را شاهد بودیم، افزود: با هدفگذاری صورت گرفته خسارات جانی را اولین هدف خود قراردادیم و با جابجایی جمعیت در 250 روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارات جانی را به حداقل رساندیم. سیل با این عظمت می‌توانست خسارت جانی بیشتری را در بر داشته باشد.

مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه پیش‌بینی جدید بارش‌ها و انجام اقدامات لازم برای کاهش خسارات میسر بود، گفت: قطعاً وجود سوء مدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی باعث افزایش حجم خسارات شده است و مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد.

پیشنهاد رئیس کمیسیون شوراها برای تشکیل کمیسیون مشترک درباره سیل اخیر

در این جلسه محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترکی در مجلس برای بررسی علمکرد دستگاه‌های مختلف در سیل اخیر تشکیل شود.

برای محاکمه متهمان سیل اخیر باید عزم جدی وجود داشته باشد

همچنین فریدون حسنوند، رییس کمیسیون انرژی با بیان این که مقصر اصلی خسارات وارده به مردم بر اثر سیلاب در خوزستان، لرستان و گلستان مشخص است و عزمی برای محاکمه، عزل و استیضاح می‌خواهد، گفت‌: متهم ردیف اول وزیر نیرو و مجموعه معاونت آب این وزارتخانه است. فقدان مدیریت توانمند در بحران اخیر مشهود بود احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه بحران اخیر و سیل قابل مدیریت بود، گفت که فقدان مدیریت توانمند در این بحران مشهود بوده است. وی افزود: در اینکه حجم بارش‌ها زیاد بوده و علت آن هم تغییر اقلیم است شکی نیست اما اینکه چرا حجم خسارت زیاد بود موضوعی است که باید به آن پاسخ داده شود.

هنوز ارتباط ۴۰ روستا در پلدختر قطع است

در ادامه بررسی سیلاب‌های اخیر کشور، حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ارتباط ۴۰ روستا هنوز قطع است، در این رابطه گفت که انتظار مردم استمهال وام‌ها، اسکان موقت و رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز تا زمان ثبات زندگی‌شان است.

عامل سیل بارش است، اما عامل تخریب، سوء مدیریت‌ها

در این جلسه همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه به دست گرفتن مساله آب در کشور از سوی سیاسیون و عدم اشرافیت کافی بر موضوع آب باعث شده تا تصمیمات صحیحی چه در دوران خشکسالی و چه در دوران پربارش اتخاذ نشود.

مقصران سیل شناسایی و با آنها برخورد شود

همچنین نبی هزار جریبی، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی خواستار شناسایی مقصران حادثه سیل و برخورد با آنها شد و با اشاره به گزارش وزرا از سیلاب‌های اخیر، گفت‌: ما بهتر می دانیم چه اتفاقی افتاده است. اما خواستار این هستیم که مقصران شناسایی و با آنها برخورد شود.

ساخت‌وساز در حریم رودخانه بیشترین خسارت را ایجاد کرد

محمدرضا ملکشاهی راد، نماینده مردم خرم آباد نیز با بیان این که ساخت و ساز در حریم رودخانه بیشترین خسارت را وارد کرده است، گفت‌: بشر همیشه با بلایای طبیعی مواجه بوده است، اما در حال‌ حاضر که تجربه بیشتری وجود دارد و هم تکنولوژی پیشرفت کرده است نباید سیل این قدر ویرانگر باشد. این نشان دهنده این است که بخش زیادی از خسارات سیل نتیجه‌ سوء مدیریت و توزیع و تخصیص ناعادلانه بوده است.

در حوزه زیرساخت‌ها در کشور کوتاهی شده است

در جلسه علنی امروز همچنین حمید بنایی، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که سیل خسارت سنگینی بر جای گذاشته است، گفت: امروز ۲۸ استان و ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا براثر سیل خسارت دیده‌اند. حجم خسارات وارده بسیار بالا بوده و جبران آن به تنهایی از توان دولت خارج است. بحران سیل خوزستان حاصل تصمیمات غلط در رهاسازی آب سد کرخه و دز است قاسم ساعدی، رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز با اشاره به این‌که عدم اقدام به موقع در رهاسازی آب سدها باعث افزایش خسارت در استان شده است، گفت: پیش‌بینی‌ها و تصمیمات غلط در دو مرحله‌ آبگیری و رهاسازی آب سدهای کرخه و دز باعث افزایش خسارات در استان شده است وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.

اثر تاریخی فرهنگی یخچال میرفتاح ملایر به دلیل سیل تخریب شد

اکبر رنجبرزاده، عضو مجمع نمایندگان استان همدان با بیان این که بیش از ۳۲۹۳ میلیارد تومان خسارت به این استان بر اثر سیل وارد شده است گفت که اثر تاریخ فرهنگی یخچال میر فتاح در ملایر به دلیل سیل تخریب شد.

۲۵۰۰ واحد مسکونی در استان همدان تخریب شد

در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر، حسن بهرام‌نیا، نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ واحد مسکونی در این استان به دلیل سیل تخریب شد، گفت: باران در بیش از ۲۰ استان باعث بروز خسارات جانی و مالی شد که البته سیل مهربانی مردم التیامی بر دردها شد.

سیل در استان چهار محال و بختیاری باعث رانش زمین شد

همچنین علی کاظمی، عضو مجمع نمایندگان چهار محال و بختیاری گفت که در این استان علاوه بر سیل، رانش زمین ایجاد شد که به دنبال آن ۳۰ روستا در معرض خطر قرار گرفته و ساکنان سه روستا تخلیه شدند. در ادامه این جلسه برخی از نمایندگان استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، ایلام، اصفهان، مازندران، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد در سخنان کوتاهی به تشریح وضعیت این استان‌ها بعد از وقوع سیل پرداختند. در حاشیه جلسه امروز هم رئیس مجلس شورای اسلامی و چهار وزیر حاضر در مجلس از نمایشگاه عکس خسارات وارد شده به استان لرستان و شهرستان الیگودرز در پی وقوع حادثه سیل بازدید کردند.

جلوی کمک‌های مردم به سیل‌زدگان را نگیرید

مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی خواستار سازماندهی کمک‌های مردمی به سیل زدگان شد و تاکید کرد که نباید جلوی کمک های مردم گرفته شود. وی بر ضرورت سازماندهی و مدیریت مشارکت مردمی تاکید و در این رابطه خاطرنشان کرد: سمن‌ها می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند نه دولت. اگر کسی می‌خواهد خودش پول ببرد و کاری انجام دهد نباید جلوی او را گرفت،‌ بلکه باید کمک های مردمی سازماندهی شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.