×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
مجلس دهم فاقد برنامه استراتژیک بود

سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده اسبق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود. تاج الدینی در دوره احمدی نژاد نماینده پارلمانی او شد که این تصمیم حواشی زیادی برایش رقم زد. با او و به بهانه انتخابات پیش رو گفتگو کردیم.

در فاصله ی دورانی که شما در مجلس بودید تا امروز و این لحظه دوره فترتی ایجاد شده است، نظر شما نسبت به وضعیت مجلس در این فاصله ی زمانی چیست و عملکرد مجلس در این دوره را چگونه می بینید؟ همچنین ارتباط مجلس و دولت یعنی دولت آقای روحانی را چگونه می بینید؟

این دوره ی فترت برای من فرصت خوبی بود که هم به ارزیابی گذشته، هم ارزیابی عملکرد خودم و هم به ارزیابی مسئولین اعم از مجلس و دولت بپردازم. سابقه حضور در مجلس و حضور در دولت، تجربه ارزشمند حضور در جایگاه‌های کلان تصمیم‌گیری و اجرایی کشور برای من بوده‌است. مجلس دهم از چند جهت قابل بررسی بود و عموما نمایندگان فعلی و تحلیلگرانی که در مورد مجلس دهم نظر می‌دهند، می‌گویند در قیاس با مجالس قبلی، مجلس دهم از نظر حضور نمایندگان کارآمد و تاثیرگذار و نیز از جهت پیشبرد آرمان‌های اصلی انقلاب یک سیر نزولی دارد. امام قدس الله سره در مورد مجلس فرموده‌اند که مجلس عصاره فضائل ملت است. مطالبه اصلی مجلس از طرف مردم باید مطالبه آرمان‌های ارزشی و آرمان‌های انقلاب و آرمان‌های مردم در جهت تعالی و پیشرفت باشد و هم مطالبات به روز مردم به صورت جدی تعقیب شود. هم به عنوان جایگاهی که پایش و سنجش در مسائل کلان انقلاب و مملکت دارد باشد. هرقدر ترکیب مجلس قوی‌تر باشد می‌تواند در این امور مطالبه جدی داشته باشد. مجلس دهم از این جهت هم ضعف داشت. مجلس همچنین در رفتارش هم ضعف داشت، فقط یک مثال می‌زنم، وظیفه مجلس هم نظارت است هم قانون‌گذاری؛ در نظارت مجلس نتوانست نظارت جدی داشته باشد چون مجلس به وزرایی رای داد که درست برخلاف دیدگاه امام و رهبری بودند. . امام این انقلاب را حامی مستضعفین بیان کرده است؛ یعنی این رویکرد راهبری و استراتژیک انقلاب. وقتی وزاری چند صد میلیاردی از مجلس رای می‌آورند یعنی مجلس درست برخلاف دیدگاه و جریان فکری اصلی انقلاب و جریان فکری امام حرکت کرده‌است. این افراد از این مجلس رای آورده‌اند و استیضاح آنها هم رای نیاورده است یعنی اکثریت فکری نمایندگان مجلس با این جریان همراهی کرده‌اند. در قانون‌گذاری هم خروجی فوق العاده‌ای برای چهارسال وجود نداشت مگر در اواخر که اصلاح نظام بانکی مطرح شد که البته برای سال آخر ماند.این سخن به معنای نفی عملکرد کلی نمایندگان مجلس نیست. نمایندگان انقلابی فعال و پرتلاش هم در همین مجلس وجود دارند. در مجموع علت اینکه این مجلس موفق نبود ترکیب این مجلس بود. ترکیب اکثریت مجلس ترکیب انقلابی مردمی و همراه با توده های مردم نبود. یک اشکال عمده و اصلی هم این بود که این مجلس فاقد برنامه استراتژیک برای چهار سال بود. چهارسال زمان کمی برای قدم های اساسی در امور مملکت نبود. اصلاحات امیرکبیر به طور کلی در سه سال انجام شده اند. اگر مجلس قوی، کارآمد و انقلابی باشد در ریل‌گذاری مملکت و هدایت دولت در مسیر حل مشکلات مردم می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد. حداقل یک تعداد نمایندگان موثر می‌توانستند یک راهبرد تعیین کنند ولی این کار صورت نگرفته است و در نتیجه مجلس به روزمرگی دچار شده. این مجلس بیشتر انفعالی عمل کرده است تا تحلیگر فعال و کنشگر در جامعه.

-عملکرد نمایندگان تبریز یعنی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و نمایندگان استان و در سطح کلان‌تر نمایندگان شمالغرب را چگونه می‌بینید؟ به نظر می‌رسد عدم اتحاد در بین این نمایندگان وجود دارد که نمی‌توانند کارهای خاصی برای منطقه انجام دهند.

-بله دقیقا شما به اصل مطلب اشاره کردید. در استان و شهر ما در این دوره هم نماینده قوی وجود داشت. نمی‌توان گفت که همه آنها قوی نبودند. اما علت عدم موفقیت دقیقا در آن نکته بود که گفتید. اتحاد و هم‌افزایی در جمعشان کم بود. نمایندگان استان و تبریز از هر جناحی هم باشند در پیشبرد اهداف استان و حل مشکلات مردم باید ید واحد باشند. این نمایندگان طی یک هم‌اندیشی بگویند این پنج شش کار را در استانمان باید مشترکا پیش ببریم آن موقع موفق خواهند بود.

اگر در مجلس حضور پیدا کنید آیا خواهید تواسنت از جناحی‌کاری خارج شوید و از کارهای مثبت دولت مخالف هم حمایت کنید؟

مشکل سیاسی‌های جامعه این است که اگر خوبی صورت می‌گیرد به دست جناح ما باشد. اگر هدفمندی خوب است از طرف ما باشد اگر دیگری انجام می‌دهد خوب نیست! باید فراجناحی فکر کرد. اخیرا دولت اعلام کرد که یک مخازن جدید نفت را اکتشاف کردند که این موفقیت خوبی برای ما بود. این از طرف هر دولتی باشد باید مورد تقدیر باشد. دولت روحانی دقیقا این جناحی‌کاری را عمل کرد. هشت سال دولت قبلی را یک خط قرمز کشید و حتی کارهای مثبت را هم نخواست ببیند. مثلا مسکن مهر را که حدود 16 میلیون نفر را سرپناه داد را در نظر نگرفت. مسکن مهر را عامل تورم دانستند در حالی که دردولت روحانی حجم نقدینگی چهاربرابر شد. حالا بعد از چهار سال به یک طرح ناقص‌تری از مسکن مهر رسیده‌اند. گفتند یارانه برای نیازمندهاست و ما با صدقه دادن به مردم موافق نیستیم. در بحث هدفمندی هم این چنین بود. شب پرداخت یارانه را شب مصیبت دولت خواندند. این در حالی بود که ۵۰ تا۷۰ درصد مردم خوشحال می شدند. دولت برای خوشحالی و رفع مشکلات مردم است نه این که از علت خوشحالی مردم ابراز ناراحتی بکنند و بگویند مصیبت! 6 سال قانون هدفمندی یارانه را در حالی که خود را به عنوان دولت قانون معرفی می کردند معطل کردند و به قانون عمل نکردند. اکنون بعد از ۶ سال به قانون ناقص عمل کردند که مشکلات بعد از افزایش نرخ بنزین را به وجود آوردند.

به نظر شما آیا پیامد افزایش قیمت بنزین سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات نخواهد شد؟

بله اثر مستقیمی دارد. الان همه جا مردم درباره موضوع بنزین صحبت می‌کنند؛ چون با توجه به وضع اقتصادی جامعه، هیچ کدام از نهادهای امنیتی و نظارتی موافق اجرای این طرح نبودند. افزایش نرخ بنزین تصمیم دولت بود و به سران قوا نیز خبر داده بودند ولی تصمیم‌گیرنده اصلی دولت بود. دو هفته قبل از اجرای این طرح جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور تمام دستگاه‌ها برگزار شده بود که اکثر حاضرین در جلسه مخالفت کرده بودند ولی دولت مصّر بود که اجرا شود. هرچند با نزدیک شدن به ایام انتخابات، فضای رقابتی باعث به وجود آمدن شور انتخاباتی و افزایش مشارکت مردم می‌شود.

به نظر شما چینش نمایندگان مجلس چگونه خواهد بود؟

چینش مجلس آینده از مجلس فعلی متفاوت خواهد بود. به نظر من در مجلس آینده، نمایندگان انقلابی و کارآمد خواهند بود و شاهد چهره‌های شناخته شده انقلابی و صاحب فکر و طرح، افراد نخبه و افراد مستقل کارآمد خواهیم بود.

یک سوال و نقد اساسی که در مورد آقای تاج الدینی مطرح می شود این است که تاج الدینی رای مردم را رها کرد و نماینده پارلمانی شد ولی در مقابل آن عده ای می گویند که این یک فرصت برای استان بود. برخی هم معتقدند که به عکس یک تهدید بود. نظر شما در این باره چیست؟ این یک تهدید بود یا فرصت و اگر فرصت بود وقتی که شما نماینده پارلمانی بودید، چه فرصتی برای حوزه انتخابی شما فراهم شد؟

من وقتی به این قضیه نگاه می کنم، رفتن من از مجلس برای خود من تهدید بود ولی برای استان فرصت. موارد انتقادی که نسبت به من شد عمدتا همین بود. آن استان در کارهایش موفق است که در کابینه یکی دو صندلی برای خود داشته باشد. در مجلس از استان و از تبریز نماینده داشتیم. من یکی از 290 نماینده در مجلس بودم. ولی در دولت یکی از 24 نفر بودم. در ضمن من در مجلس بودم ولی قدرتم دو برابر شده بود. ارتباطم با مردم را قطع نکردم و دفترم هم تعطیل نشد. قبل از آن به عنوان نماینده مردم و بعد هم به عنوان نماینده پارلمانی در پی حل مشکلات مردم بودم. من در اولین روز ورود به دولت، از بودجه آتش‌سوزی بازار تبریز که سرای ایکی قاپیلی دچار حریق شده بود، دفاع کردم. من با ورود به دولت مردم را فراموش نکردم بلکه در دولت با پیشنهاد خودم به عنوان معین استان بودم و مسائل استان آذربایجان شرقی را در دولت پیگیری می کردم. هر مشکلی که پیش می‌آمد کل مدیران استان اعم از استاندار و مدیران کل به دفتر من در دولت می‌آمدند و به صحبت پیرامون مسائل و مشکلات می‌پرداختیم. پس این یک فرصت بود. خط دوم آبرسانی به تبریز یکی از پروژه های 20 ساله بود که به راه نیفتاده بود و در مجلس هم اجرا نشده بود. من بعد از حضورم در دولت آن را پیگیری کردم و پروژه به راه افتاد. در اولین قدم با یک اعتبار صد میلیاردی آغاز شد. یک بار مرحوم اشرف‌نیا با من تماس گرفتند که در تبریز مشکلی هست و آن اینکه واگن هایی که برای متروی تبریز خریداری شده بود، دولت پولی نداده و دو هفته باقی مانده بود که قراردادی که با چین بسته شده، لغو شود. این مسئله را تعقیب کردیم و بالاخره توانستیم ظرف یک هفته مسئله پول را حل کنیم و آن را واریز کردند. این قضیه خود فرصتی برای استان بود.

شما در دوره قبل در انتخابات شرکت کرده بودید ولی موفقیت آمیز نبود، دلیل حضور مجددتان چیست؟

من در آن دوره با حجم سنگینی از تخریب رو به رو شدم و آن باعث عدم موفقیت من شد. و فاصله ی رای من هم با برگزیده شدن کم بود برای همین اگر با افت رای شدید رو به رو می شدم، متوجه میشدم که مردم دیگر تمایلی به منتخب شدن من ندارند ولی میزان رای من نسبت به دوره های قبل حدود 25 درصد افزایش یافته بود. اما این دفعه فضا شفاف‌تر شده است. مردم عملکردهای دولت قبلی و دولت فعلی و جریان‌های سیاسی را دیده‌اند و فضای غبارآلود مقداری روشن شده است. من هم با برنامه و پشتوانه کارنامه که برای مردم آماده کرده ام تا با مردم حرف بزنیم.

برای خروج از وضعیت کنونی اقتصادی چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید

باید روی مسئله حفظ قدرت خرید مردم کار کرده و آن را تقویت کنیم. برای ریشه کنی فقر در جامعه اصلی‌ترین عامل اشتغال است. مسئله مسکن یکی از مشکلات جامعه است. من معتقدم برخی طرح ها باید در قانون باشد. طرحی مشابه مسکن مهر در مجلس مطرح شده تا قانونی تحت عنوان مسکن عمومی به عنوان هدیه انقلاب به مردم تصویب شود که هر دولتی هم بیاید، قانون دیگر عوض نشود. یکی از سه بخش اقتصاد کشور تعاونی است که بسیار ضعیف گرفته شده است. برای حمایت از تعاونی به خصوص تعاونی های عام و عمومی برای توزیع عادلانه ثروت یک سری برنامه هایی داریم که از قضا باید قانون ها را تعقیب کنیم تا این ها عملی شود.

با چه کسانی ائتلاف خواهید کرد؟

یک ائتلاف تحت عنوان نیروهای انقلاب در سطح کشور به راه افتاده است و شورای آن هم در استان ما تشکیل شده است و مجمع عمومی اش هم تشکیل خواهد شد. چون این بحث، بحث شورایی است و شورایی انتخاب خواهد شد و هنوز به آن مرحله نرسیده است، باید منتظر باشیم تا انتخاب شود. ما در جریان انقلاب حرکت خواهیم کرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.