×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
مالباخته: سارقان یک هفته در منزل ما زندگی کردند

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سردار حسین عبدی در تشریح این خبر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در طول هفته گذشته 31 نفر مالخر و 172 سارق خرد توسط پلیس در استان دستگیر شده است و اموال پس از تایید مراجع قضایی به مالکان استرداد داده می‌شود.
وی با اشاره به دستگیری چهار سارقی که در ایام عید از منازل سرقت می‌کردند، گفت: این باند با سوء استفاده از فرصت پیش آمده در ایام تعطیلات نوروزی و خالی بودن برخی منازل به سرقت طلا، بدلیجات، اموال منزل مانند دوربین و ساعت می‌پرداختند.
وی اضافه کرد: ارزش ریالی اقلام کشف شده از این باند، یک میلیارد و 700 میلیون تومان بوده و 27 فقره سرقت از این باند که متشکل از چهار مرد و یک زن هستند، کشف شده است.
عبدی در ادامه خاطرنشان کرد: 85 درصد از مسروقات سال جاری در استان توسط واحدهای پلیس کشف شده است.
وی اظهار کرد: در مجموع، کاهش سرقت‌های بزرگ و افزایش 18 درصدی سرقت‌های خرد مانند سرقت دوچرخه را شاهد هستیم.
وی در ادامه با ارایه توصیه‌هایی به شهروندان برای جلوگیری از سرقت منازل بیان کرد: سرقت جزو جرایمی است که اگر در جامعه‌ای زیاد باشد، احساس ناامنی نیز بیشتر می‌شود، در این میان، قدرت و توان پلیس در زمینه کشف نیز حائز اهمیت است.
 فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی ادامه داد: به منظور پیشگیری از سرقت، برخورد قضایی و پلیسی کافی نبوده و مردم نیز باید در این میان مشارکت داشته باشند. در بین سرقت از منازل، مغازه‌ها، خودرو و اماکن، سرقت از خودرو بیشترین میزان وقوع در آذربایجان شرقی را دارد.
 وی خاطرنشان کرد: مالکان حتما خودروهای خود را در پارکینگ پارک کرده و در طول روز در صورت استفاده از خودرو در معابر آن را در مکان‌های خلوت پارک نکنند، در برخی موارد نیز مشاهده می‌شود که رانندگان سوئیچ را بر روی خودروی روشن جا می‌گذارند که توصیه می‌شود این کار را انجام ندهند.
 وی در ادامه با اشاره به سرقت از خانه باغ‌ها بیان کرد: با توجه به پراکندگی خانه باغ ها در جغرافیای استان، مالکان از نگه داشتن اشیای قیمتی و قدیمی در خانه باغ‌ها به منظور جلوگیری از سرقت خودداری کنند، چرا که این نوع سرقت نیز در استان ما شایع است.
 عبدی در ادامه متذکر شد: ما امروز با سارقان در حرکت مواجه هستیم، به این معنی که سارقان، بومی و اهل استان ما نیستند که این امر کار کشف را نیز مشکل می‌کنند.
 
صحبتی با مالباختگان
 تعدادی از مالباختگان که اموال منزل و مغازه‌شان توسط این باند به سرقت رفته، برای شناسایی اموال شان به پلیس آگاهی دعوت شده‌اند.
علی مددی یکی از مالباختگان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پس از بازگشت از سفر یک هفته‌ای در تعطیلات نوروز، خانه‌مان را خالی یافتیم و همسایه‌ها هم اذعان کردند که متوجه حضور سارقان نشده‌اند.
وی بیان کرد: سارقان یک هفته در منزل ما زندگی کرده و از هیچ کاری برای به هم ریختن منزل دریغ نکرده بودند، یک تکه لباس هم در کمد لباس‌هایمان نبود، دوربین، لوازم دکوری، تابلو فرش‌ها و همه چیز را برده بودند و تنها چیزی که برایمان باقی مانده بود، مبل‌ها بودند که بعد از دستگیری، سارق به من گفت که مبل در تخصص من نیست!.
وی افزود: با وجود دوربین و نرده‌ها و حفاظ‌های بلند در اطراف دیوارهای منزل، سارقان قفل اصلی در را شکسته و وارد منزل شده بودند، چند روز در خانه همسایه زندگی کردیم تا سارق دوباره بازگشت و شناسایی‌اش کردیم.
علی مددی در پایان از همکاری و تلاش شبانه روزی پلیس آگاهی تبریز و دستگیری سارقان در طول یک ماه قدردانی کرد.
همسر آقای علی مددی نیز در ادامه اظهار کرد: بعد از دیدن صحنه سرقت منزلمان، احساس کردم که به خانه و حریم شخصی‌مان اهانت شده است؛ چرا که سارقان تمامی خاطرات ما را برده و آلبوم عکس‌هایمان را هم بر روی زمین پخش کرده و روی آن راه رفته بودند.
وی ادامه داد: در ابتدا فکر کردیم سارق با ما دشمنی دارد، اما پس از دستگیری دیدیم اهل اینجا نیست، به شدت دچار افسردگی شده بودم و از نیروهای پلیس برای کار بزرگی که انجام دادند، تشکر می‌کنم.
سرقت از زبان سردسته اصلی باند سارقان منازل تبریز
سر دسته این باند، غیربومی بوده و شیشه مصرف می‌کند، او در خصوص انگیزه‌اش برای سرقت گفت: فقط برای تامین مواد این کار را کردم، قبلا کار و زندگی آبرومندانه‌ای داشتم، اما با رو آوردن به اعتیاد مجبور به سرقت شدم و قبلا هم دو فقره سرقت انجام داده ام.
او اظهار کرد: برای دزد فرقی ندارد، دزد همه چیز را می‌برد، پس از رصد محلات، هر خانه‌ای که قبوض و کاغذهای تبلیغاتی به مدت چند روز لای در می‌ماند و کسی برشان نمی‌داشت را شناسایی می‌کردیم و متوجه می‌شدیم مالکان در سفر به سر می‌برند.
گفتنی است؛ تلاش پلیس برای کشف اموال سایر مالباختگان ادامه دارد.
گزارش از نسرین سوار

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.