×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
در هفته کتاب چه برنامه‌هایی در انتظار کتاب‌دوستان است؟

بیست و هفتمین دوره هفته کتاب در شرایطی برگزار می‌شود که اکثر سازمان‌ها و نهادهای فعال در آن، با وجود مشکلات مالی، همچنان با هدف ترویج کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند.

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حالِ خوشِ خواندن» از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس اعلام دبیرخانه هفته کتاب، افتتاحیه این رویداد فرهنگی روز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه در یزد خواهد بود. نام‌گذاری ایام هفته این گونه اعلام شده است: روز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه به‌نام «کتاب و پایتخت کتاب ایران»، پنجشنبه ۲۳ آبان‌ماه به‌نام «کتابخانه، کانون فرهنگی محله»، جمعه ۲۴ آبان به‌نام «کتاب معجزه پیامبر (ص)»، شنبه ۲۵ آبان‌ماه به‌نام «وقف کتاب، ترویج کتابخوانی»، یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه به‌نام «مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان»، دوشنبه۲۷ آبان‌ماه به‌نام «کودک، کتاب‌، آینده»، سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه به‌نام «کتاب مبنای تمدن»، چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه به‌نام «کتاب، رسانه و فضای مجازی» و پنجشنبه ۳۰ آبان‌ماه به‌نام «کتابفروشی پاتوق فرهنگی» نامگذاری شده‌اند. ۷۰ سازمان و نهاد مختلف در برگزاری این دوره از هفته کتاب فعالیت دارند که نسبت به دوره‌های اول، تعداد ۲۰ درصد افزایش کرده است. همچنین رادیو فرهنگ با همکاری موسسه خانه کتاب، هر روز از ساعت ۱۷ با دعوت از یکی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیر برگزاری این هفته در بیست‌وهفت دوره گذشته را آسیب‌شناسی و برنامه‌ها و سیاست‌های هفته کتاب را بررسی می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو فرهنگ را برروی موج اف.ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز یا موج ای.ام ۵۸۵ کیلوهرتز بشنوند.

اجرای پاییزه کتاب در تمام کشور با تخفیف ۲۰ درصد

اجرای طرح پاییزه کتاب، رویداد فرهنگی دیگری است که مورد استقبال افرادی که از آن اطلاع دارند، قرار می‌گیرد. برپایی این دوره از پاییزه کتاب با مسائل فراوانی همراه بود. در این دوره قرار بود از آثار تالیفی حمایت بیشتری شود، اما با توجه به فروش کتاب‌های ترجمه و تالیف به یک اندازه، توجه نکردن مخاطب به درصدهای تخفیف داده شده و همچنین برمبنای درخواست کتابفروشان برای تعیین تخفیف ثابت برای آثار ترجمه و تالیف، نهایتا در طرح پاییزه ۲۰ درصد یارانه به همه کتاب‌ها داده شد. بر این اساس خریداران کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان در تهران و سایر شهرستان‌ها با ارائه کد ملی می‌توانند از ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب در این طرح بهره‌مند شوند. کتابفروشی‌های استانی می‌‎توانند از ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه (۲۱ آبان‌ماه) با مراجعه به سایت Tarh.ketab.ir نسبت به ثبت‌نام در طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۸ اقدام کنند.

چراغ کتابفروشی‌ها را روشن نگه داریم

یکی از برنامه‌هایی که در هفته کتاب بیشتر مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرد و یک روز کامل مسئولان و خبرنگاران کتاب را به خود اختصاص می‌دهد، مراسم «کتاب‌گردی» است که از ۶ سال پیش توسط احمد مسجدجامعی که آغازگر تهران‌گردی بود، انجام شد. احمد مسجدجامعی، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران امسال هم کتاب‌دوستان را برای شرکت در مراسم کتاب‌گردی دعوت کرد. در قسمتی از فراخوان او نوشته شده است:«... در چنین شرایطی نباید بگذاریم چراغ کتابفروشی‌ها خاموش یا کم‌نور شود، زیرا چراغ کتابفروشی‌ها خانه‌های ما را نیز روشن می‌کند و نور امید را همچنان در دل‌های ما زنده نگه می دارد. ما می‌توانیم با حضور خود در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب به روشن ماندن این چراغ‌ها کمک کنیم و شهر و خانه‌هایمان را روشن نگه داریم...» همچنین پرتره مرحوم دکتر علی شریعتی در قالب سازه حجمی و هنر چیدمان تهیه شده است. این سازه معلق از جنس کتاب است که همزمان با هفته کتاب در ایستگاه مرحوم دکتر علی شریعتی در مترو، رونمایی می‌شود.

اجرای ۳۰۰ برنامه در ۱۱۰ کتابخانه شهرداری

در بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی از جمله اجرای طرح کتابخانه‌گردی، برگزاری جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب، نمایشگاه کتاب، آئین تجلیل از مقام شامخ علامه طباطبایی، برگزاری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، برگزاری نخستین جشنواره ملی کاما (کتاب افراد دارای معلولیت) و استقرار اتوبوس کتابگرد هدهد (کتابخانه سیار) در چهار پهنه شهر تهران را در دستور کار خود دارد. اجرای طرح کتاب گذر با همکاری خانه‌های فرهنگ مشارکتی، ویژه‌برنامه‌های باغ کتاب تهران، تأمین منابع و تحویل کتاب به ۱۱۰ کتابخانه سازمان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با نهادها و سازمان‌های حوزه ترویج کتابخوانی دیگر برنامه های این سازمان است. در هفته کتاب، نام‌نویسی در همه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری رایگان انجام می‌شود و حدود ۳۰۰ برنامه پیش‌بینی شده که قرار است در ۱۱۰ کتابخانه این سازمان در موضوعات و محوریت‌های مختلف برگزار شود. در این هفته در طرح «کتابخانه همسایگی» تعدادی از برج‌های تهران در ۲۲ منطقه با همکاری سراهای محله صاحب کتابخانه می‌شوند. قفسه‌ این کتابخانه‌ها از سوی شهرداری و کتاب‌ها از سوی موسسه خانه کتاب تامین می‌شود.

اجرای طرح ملی تجمیع کتب مازاد

سازمان اسناد و کتابخانه ملی یکی دیگر از سازمان‌هایی است که در هفته کتاب، طرح ملی تجمیع کتب مازاد و ارسال به کتابخانه‌های مناطق محروم کشور را اجرا می‌کند. این طرح تحت عنوان «پویش اهدای کتاب به مناطق روستایی کشور» با شعار «با کتاب میشه ...» به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و تعدادی از سازمان های دولتی و انجمن های مردم نهاد و گروه‌های جهادی مرتبط شروع شد. همچنین طرح ملی تجمیع کتاب مازاد همشهریان تهرانی و دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها و ارسال به کتابخانه‌های مناطق محروم با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم کشور اجرا می‌شود. در این طرح مقرر شده است که در ۱۴۰ کتابخانه فرهنگسراهای شهرداری تهران و کتابخانه‌های عمومی سطح شهر، کتب مازاد همشهریان تهرانی و نیز دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها جمع‌آوری و بعد از تجمیع و تفکیک آنها، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مناطق محروم و روستایی کشور ارسال شود. کتب مازاد سازمان‌ها و دستگاه‌ها در محل کتابخانه ملی با هماهنگی گروه مبادله و اهدای کتابخانه ملی ایران جمع‌آوری می‌شود.

بارگذاری «سامانه جامعه نشر کشور»

در هفته کتاب «سامانه جامعه نشر کشور» بارگذاری خواهد شد. این طرح با همکاری سه جانبه موسسه خانه کتاب، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و اداره کتاب پی‌ریزی شده است. سامانه جامع نشر کشور خدمات موسسه خانه کتاب در حوزه صدور شابک، سازمان اسناد در صدور فیپا و اداره کتاب در صدور مجوز چاپ کتاب را در یک پنجره واحد یکپارچه می‌کند؛ به‌عبارت دیگر با فعال شدن این سامانه، لازم نیست ناشران به هر یک از سه مجموعه مراجعه کنند؛ چراکه از طریق همان پنجره واحد، تمام این فرایندها به‌شکل مدیریت‌شده و هم‌زمان، انجام می‌شود. همچنین «سرای تازه‌های کتاب» پیش از هفته کتاب افتتاح شد. در این کتابخانه، در حال حاضر ۱۳ هزار عنوان کتاب برای استفاده پژوهشگران نگهداری می‌شود که این رقم تا پایان سال به بیش‌از ۱۰۰هزار عنوان خواهد رسید.

۴۰۰ میلیون ریال حواله اهدای کتاب به هر استان

در هفته کتاب بیش از ۱۲ میلیارد ریال کتاب در سراسر کشور اهدا و توزیع خواهد شد. برای دومین سال است که اهدای کتاب از سوی دفتر چاپ و نشر در هفته کتاب انجام می‌شود. همچنین تا حدود ۴۰۰ میلیون ریال حواله اهدای کتاب به هر استان اهدا خواهد شد. گستره تنوعی کتاب‌ها، ترکیبی از کتاب‌های کودک،‌ علوم انسانی، ادبی، دینی و هنری است. همچنین عضویت همه اقشار در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، رایگان خواهد بود و از ۲۳ تا ۳۰ آبان نیز جرایم تعویق در تحویل کتاب به این کتابخانه‌ها بخشوده می‌شود. اهدای کتاب به مناطق سیل‌زده از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است که سازمان محیط زیست و خانه کتاب در هفته کتاب برای آن برنامه‌هایی دارند. برگزاری برنامه در حوزه کتاب‌های زیست‌محیطی و تولید محتوای آموزشی برای کودکان و نوجوان توسط ادارات کل استانی، برگزاری نمایشگاه کتاب، اهدای کتاب به کتابخانه ملی برای ارسال به کتابخانه‌های مناطق محروم، اهدای کتاب به ادارات کل استان گلستان و لرستان برای ارسال به مناطق سیل‌زده از برنامه‌های این سازمان در هفته کتاب است. همچنین قرار است طرح «همت عالی» و هفته کتاب پلدختر اجرا و کتاب‌های آسیب‌دیده در سیل به تهران منتقل شود تا شهروندان تهران با خریداری این کتاب‌ها در این طرح مشارکت کنند تا کتابفروشی‌ها بتوانند ادامه حیات دهند، زیرا در این استان‌ها ساختمان بعضی از کتابفروشی‌ها هم از بین رفته است.

گرامی‌داشت پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان

مجموعه برنامه‌های «یک نویسنده، یک کتاب، یک قصه» هم‌زمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اجرا می‌شود. همچنین برای تجلیل از یک عمر تلاش مداوم پیشکسوتان عرصه ادبیات کودک و نوجوان نشستی با عنوان «گرامی‌داشت پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان» برگزار خواهدشد. جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، برگزاری ۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه به همت وزارت آموزش و پرورش، برگزاری اختتامیه مسابقه دانایی توانایی با مشارکت ۵۰۰ هزار دانش‌آموز و معرفی ۴۰۰ برگزیده روز ۲۶ آبان‌ماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جشنواره کودک دانایی، اجرای طرح وقف کتاب از سوی وزارت جهاد کشاورزی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است. تاکنون ۵۸۰ اثر به این دوره از جشنواره ارسال شده و قرار است در مراسم اختتامیه ۱۴ اثر برگزیده و ۱۰۰ اثر شایسته تقدیر معرفی شوند. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همزمان با هفته کتاب در همه استان‌ها به جز شهر تهران با دانش‌آموزان در مدارس دیدار می‌کنند. مراسم تجلیل از ناشران برتر سال ۱۳۹۷ و رونمایی از جلد دوم «تاریخ شفاهی» نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته است. همچنین جشن ملی مترجمان و مترجم محبوب من نیز از سوی انجمن مترجمان، عناوین دیگر برنامه‌های این هفته هستند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.