×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25368 خبر
تعیین نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان سینما

به گزارش همنوابه نقل از ایلنا، مهدی سجاده‌چی (رئیس انجمن فیلمنامه نویسان) با اشاره به تعیین نرخ کف دستمزد فیلمنامه‌نویسان از سوی انجمن فیلمنامه نویسان سینمای ایران گفت: به صورت کلی در سینما نمی‌توان برای فعالیت‌ها نرخ تعیین کرد. اما بر مبنای عرف و وضعیت اقتصادی و همچنین دستمزدهایی که قبلا داده شده و دستمزدهایی که در سایر صنوف پرداخت می‌شود ما به یک رقم تقریبی رسیدیم و این رقم تقریبی را به عنوان رقم پایه و کف تعیین کردیم.

وی ادامه داد: البته به خوبی می‌دانیم که بسیاری از تهیه‌کنندگان به خصوص تهیه‌کنندگان تلویزیون و صداوسیما ارقام مورد نظر را پرداخت نمی‌کنند و حتی تلویزیون به شکلی لجبازانه چند سال است که از بالا بردن دستمزد فیلمنامه‌نویسان خودداری می‌کند و می‌خواهد کل صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید را از طریق چند میلیون تومان دستمزدی که به فیلمنامه‌نویسان می‌دهد تامین کند که رفتار غیرمنطقی است.

سجاده‌چی افزود: هدف اصلی ما از تعیین کف دستمزد برای فیلمنامه‌نویسان این بود که یک سند در اختیار داشته باشند که بر اساس آن سند صنفی بتوانند قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهند و بتوانند دستمزدهای عادلانه‌تری بگیرند.

رئیس انجمن فیلمنامه‌نویسان در باره تعیین رقم 80 میلیون تومان برای یک فیلم بلند سینمایی و همچنین 15 میلیون تومان برای هر قسمت سریال گفت: تمامی این ارقام بر اساس بررسی یک دوره زمانی سه ساله تعیین شد دوستان ما در انجمن فیلمنامه نویسان از سال 95 تا 98 دستمزدهای همکاران را بررسی کردند و با توجه به دستمزدهای سایر صنوف به یک رقم تقریبی رسیدیم. البته این رقم پایین‌تر از رقم فیلمنامه‌های تجاری در سینما است و حتی گاهی فیلمنامه‌نویس به دلیل آ‌نکه در شرایط ظالمانه اقتصادی قرار دارد از این رقم نیز کمتر دریافت می‌کند ولی به دلیل حجب و حیایی که دارد این ارقام را اعلام نمی‌کند.

وی ادامه داد: البته در این تعیین نرخ دستمزد ما کف دستمزدها را در نظر گرفتیم و اصلا نخواستیم تورم واقعی را محاسبه کنیم و یا اینکه مثلا دستمزد خود را با دستمزد بازیگران مقایسه کنیم. بلکه سعی کردیم ارقامی را اعلام کنیم که وقتی در بودجه یک فیلم سرشکن می‌شود باعث افزایش هزینه‌های تولید نشود و تهیه‌کننده مجبور نشود که درخواست‌های عجیبی از فیلمنامه‌نویس داشته باشد و سینما وارد مسیری شود که ما به آن ابتذال می‌گوییم. از سوی دیگر اگر ارقام کمتر از این اعلام می‌شد به شانیت سینما لطمه وارد می‌شد زیرا وقتی هزینه تولید یک فیلم حداقل دو میلیارد تومان است نباید دستمزد فیلمنامه‌نویس بسیار پایین باشد.

سجاده‌چی درباره ضمانت اجرایی نرخ‌های اعلام شده و اینکه فیلمنامه‌نویسان چگونه می‌توانند از این نرخ برای دفاع از حق خود استفاده کنند، گفت: همه فیلمنامه‌نویسانی که عضو انجمن هستند و یا عضو انجمن نیستند می‌توانند اگر در بحث قراردادها و مسائلی دیگر با مشکلی مواجه شدند و یا شکایتی داشتند می‌توانند به ما مراجعه کنند و ما از روش‌هایی که با آن آشنا هستیم و اکثرا غیررسمی است سعی می‌کنیم تا احقاق حق کنیم و در این راه بزرگترین یاور ما رسانه‌ها هستند.

انجمن فیلمنامه‌نویسان برای نگارش فیلم‌نامه‌ی سینمایی مبلغ 8۰ میلیون تومان،برای نگارش هر قسمت فیلم‌نامه‌ی سریال‌های تلویزیونی مبلغ 15 میلیون تومان و برای هر قسمت فیلم‌نامه‌ی سریال‌های رسانه خانگی مبلغ 3۰ میلیون تومان دستمزد را به عنوان نرخ کف  تعیین کرده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.