×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25367 خبر
اهدای عضو از نظر اسلام بسیار اهمیت دارد

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام محمد علی آل هاشم در سومین همایش نفس اظهار کرد: نیاز به اهدای عضو در کشور ما رو به افزایش و میزان رضایت به اهدای عضو ناکافی بوده و از جمله مهم‌ترین عوامل محدود کننده، عدم رضایت خانواده است.
وی افزود: علی رغم آمار بالای مرگ مغزی در ایران اسلامی، بسیاری از خانواده‌ها به انجام این کار رضایت نمی‌دهند، البته در سال‌های اخیر با وجود فرم‌های اهدای عضوی که توزیع شده است، بسیاری از افراد اهدای عضو را مشروط به رضایت خود فرد در دوره حیات کرده‌اند.
وی با اشاره به برخی شائبه‌ها مبنی بر احتمال برگشت به زندگی افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند، بیان کرد: توصیه می‌شود تیم‌های مراقبتی و درمانی اطلاعات کاملی را در این رابطه به خانواده‌ها بدهند.
امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت رعایت احکام شرعی و فقهی در امر اهدای عضو و دانستن حاکمیت فرد زنده و غیرزنده بر بدن، اظهار کرد: در این موارد باید به مراجع دینی و فتوای مراجع دینی مراجعه کرد و به جایگاه اهدای عضو از دیدگاه اسلام توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: اهدای عضو از نظر اسلام بسیار اهمیت دارد و امیدواریم فراگیر شود، اگر مردم ما بدانند که 29 قسمت از اعضای یک فرد دچار مرگ مغزی شده قابل پیوند است و حداقل شش عضو (دو ریه، دو کلیه، کبد و قلب) او می‌تواند به فرد دیگری حیات دوباره بخشد، مسلما همکاری بیشتری در امر پیوند می‌کنند.
وی در پایان با اشاره به پیشرفت علم پزشکی گفت: امروزه موضوع سلول‌های بنیادی می‌تواند راهی برای تامین اعضای مورد نیاز انسان باشد و امیدواریم این موضوع در اولویت کاری همایش‌ها، بررسی‌های فقها و قانون‌گذاران دینی قرار بگیرد و کار را برای مردم تسهیل کنند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.