×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
آذربایحان شرقی 65 هزار بیکار تحصیلکرده دارد

به گزارش همنوا به نقل از فارس میراحد حسینی، بعد از ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت در استان که با حضور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تبریز برگزار شد با بیان نقش راهبردی هر یک از ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت در استان افزود: این مجموعه‌ها در استان خدمات فوق‌العاده و قابل توجهی را به آحاد مردم و مخاطبان ارائه می‌کنند که این امر حاکی از عشق و انگیزه بالای کاری در مدیران و کارکنان این ادارات و سازمان‌ها است.

وی  جایگاه حساس و مهم این وزارتخانه را مورد  اشاره قرار داده و با ارائه بخشی از خدمات صورت گرفته توسط ادارات خاطر نشان کرد: با توجه به حوزه و گستره ماموریت وسیع این ادارات کل توانسته‌ایم خدمات شایسته  را به اقشار مختلف مردم، کارگران، مستمری بگیران، تعاونگران و سایر بخش‌ها ارائه کنیم و در سایه این تلاش‌ها در برخی از بخش‌ها توانسته‌ایم رتبه‌های اول کشوری را کسب کنیم.

نرخ مشارکت در استان40.8  و درصد بیکاری10.4 درصد است

رئیس شورای هماهنگی ادارات و سازمانهای تابعه وزارت در استان با اشاره به موقیعت ممتاز استان از لحاظ ظرفیت‌ها ومنابع انسانی کارآمد گفت: نرخ مشارکت در استان40.8  و درصد بیکاری10.4 درصد است.

وی بر ضرورت افزایش بودجه با هدف افزایش اشتغال تاکید کرده و افزود: با توجه به وضعیت موجود نیازمند افزایش بودجه در بخش‌های مختلف هستیم.

حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایجاد امکانات و تاسیسات ورزشی برای ایجاد شور و نشاط و سلامتی کارگران خواستار تکمیل پروژه‌های ورزشی در استان شد و افزود: برای تکمیل مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی در سطح استان نیاز مبرم به اختصاص100 میلیارد تومان اعتبار به این بخش داریم.

همه ساله با کسری بودجه مواجه هستیم

وی با تاکید بر ضرورت افزایش اعتبارات هزینه‌ای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات افزایش میزان تخصیص اعتبارات هزینه‌ای اداره کل است چرا که هرسال این اداره کل با کسری بودجه مواجه می‌باشد و یکی از انتظارات افزایش سهم اعتبارات بودجه‌ای است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری خواستار اختصاص اعتبارات به سازمان فنی و حرفه‌ای، تامین اجتماعی، بهزیستی، صندوق بیمه‌ای روستائیان کشاورزان و عشایر و صندوق بازنشستگی شد و افزود: به لحاظ اهمیت و جایگاه این ادارات و جامعه هدف لازم است بودجه اختصاصی به این ادارات مورد توجه جدی قرار گیرد.

نرخ بیکاری جوانان 27.03 درصد است

حسینی ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان 27.03 درصد و جمعیت فارغ التحصیلی 282 هزار و 274 نفر است که 65 هزار نفر آن بیکارهستند.

 وی همچنین به هر یک از بخش‌های اقتصادی استان اشاره  کرد و افزود: سهم خدمات 40.8 ، بخش صنعت 39.4 و سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان 19/7 درصد است.

وی در بخش دیگری با اشاره به قابلیت های این استان گفت: استان دارای 36 شهرک صنعتی و 17 ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی داردکه با 45 هزار کارگاه فعال کد دار تامین اجتماعی یکی از صنعتی ترین استان های کشور می باشد.

حسینی ادامه داد: این استان دارای 47 هزار و 169 کارگاه فعال تحت پوشش تامین اجتماعی بوده و 25 هزار و 759 واحد فعال صنعتی و 268 معادن در حال بهره‌برداری است.

بیش از ۶۷۸ هزار کارگر بیمه شده در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تعداد کارگران مشمول قانون کار استان را بیش از 680 هزار نفر و تعداد بیمه شدگان اصلی و اجباری را 678 هزار و 24 نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف این اداره کل گفت: تعداد 5 هزار تعاونی در استان وجود دارد که 4 هزار و 158 مورد آن فعال که یک میلیون 642 هزار نفر در آن عضویت دارند که حدود 48 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

حسینی در ادامه تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را 64 هزار نفر اعلام کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری اولیه این تعاونی‌ها، 9 هزار و 28 میلیارد ریال می‌باشد.

رئیس شورای هماهنگی ادامه داد:  در بخش اشتغال آذربایجان‌شرقی دارای 54 کاریابی دارای مجوز از این وزارتخانه می‌باشد که سالانه به طور متوسط 30 هزار بیکار در این کاریابی‌ها ثبت نام می‌کند که تعداد 10 هزار نفر آن به کار گرفته می‌شود.

 حسینی در بخش دیگری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش روابط کار خاطر نشان کرد: این استان دارای 33 هئیت تشخیص و 22 هئیت حل و اختلاف میباشد که بطور متوسط تعداد 16 هزار در این مراجع رسیدگی می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان صیانت از نیروی کار را یکی از وظایف ذاتی این اداره کل برشمرد و گفت: 571 کمیته ایمنی، حفاظت و بهداشت کار در کارگاههای مشمول ایجاد شده است و سالانه بطور متوسط 21 هزار بازرسی موردی و ادواری از کارگاهها به عمل می‌آید.

وی از فعالیت 520 مورد از تشکل های کارگری و کارفرمایی در استان خبر داد و گفت: تعداد 430 مورد از این تشکل ها کارگری و 90 مورد آن را تشکلات کارفرمایی تشکیل می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: سالانه بیش از 5 هزار درخواست در هئیت‌های بدوی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی ابراز کرد: این استان دارای 13 مجموعه فرهنگی و ورزشی و 3 استخر سرپوشیده است و همچنین تعداد 165 خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی دارندکه امیدواریم این امکانات و خدمات بتواند رضایت آحاد مردم جلب کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.