×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
«آبروریزی» در حریم تاریخی مقبره‌الشعرا

به گزارش همنوا به نقل از فارس از حدود دو سال پیش، با آغاز احداث یک ساختمان بزرگ در ضلع شرقی مقبره‌الشعرا، نگرانی‌ دوست‌داران میراث فرهنگی، از نقض حریم حفاظتی این اثر مهم ملی نیز آغاز شد اما احداث ساختمان بلندمرتبه، همچنان ادامه دارد و صدور احکام پیاپی «توقف عملیات» تاکنون بی‌تاثیر بوده‌ است.

باعث و بانی این ساخت‌وساز غیرمجاز کیست؟

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، آبان سال گذشته، در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که «باعث و بانی این ساخت‌وساز غیرمجاز کیست؟» گفته بود که شهرداری مجوز داده و باید پاسخگو باشد. از آن سو، رسول موسایی، قائم‌مقام شهردار تبریز هم این طور عنوان کرده‌ بود که سازمان میراث‌فرهنگی در جواب استعلام سال 93 شهرداری تبریز، مجوز بلامانع صادر کرده و اسنادش هم قابل‌انتشار است. اما نکته ناامیدکننده‌ای که موسایی به آن اشاره کرد این بود که دیوان عدالت با صدور رایی، حکم توقف عملیات ساخت‌وساز را باطل کرده‌است.

یک اثر تاریخی و این همه بی‌مهری

به نظر می‌رسد با رای دیوان، ساختمان غول‌پیکر کنار مقبره‌الشعرا، قد کشیده و به طبقه دهم رسیده‌ است. در یکی از عکس‌های اخیر، اسکلت ساختمان به قدری درشت شده که ظرافت و زیبایی مقبره‌الشعرا در کنار آن بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. مقبره‌الشعرا، میعاد صدها چهره فاخر ادبی و تاریخی، سال‌هاست که با اجرای پروژه‌ای سنگین و پیچیده، تلخ‌ترین دوره حیات تاریخی خود را پشت سر می‌گذارد، حالا به این اضافه کنید انزوایی را که قرار است در سایه یک هیکل بتنی به این اثر مظلوم، تحمیل شود. وضع این بنا به قدری دردناک شده که یک مقام میراث، اخیراً در جلسه‌ای از معاون استاندار برای حل مشکل استمداد طلبیده است.

استمداد یک مدیر میراث از معاون استاندار

علیرضا قوچی، مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی در نشست خانه‌های تاریخی در دانشگاه معماری، خطاب به رحمتی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: خواهش می‌کنم قبل از تکمیل این ساختمان و قبل از اینکه کار از کار بگذرد، دستور توقف عملیات این ساختمان را صادر کنید. وی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی در تبریز با بالغ بر 120 پرونده حقوقی مواجه است، خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم اثر تاریخی مقبره‌الشعرا از جمله این پرونده‌هاست اما با توجه به اینکه این ساختمان مابین موزه قاجار و مقبره‌الشعرا واقع شده، میراث‌فرهنگی قانوناً نمی‌تواند برای پیشگیری از مرتفع‌سازی این بنا اقدامی کند.

شکایت میراث‌فرهنگی به جایی نرسیده‌است

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: شهرداری تبریز پیش از این بارها دستور توقف عملیات را صادر کرده ولی متاسفانه این دستور به جایی نرسیده‌است البته از طرف ما هم شکایتی مطرح شده اما نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. قوچی با بیان اینکه این ساختمان مرتفع، همزمان حریم مقبره‌الشعرا و موزه قاجار را نقض کرده‌است، افزود: به عنوان کارشناس این حوزه، عرض می‌کنم که این ساختمان در صورت تکمیل «مایه آبروریزی» خواهد بود و قطعاً عواقب بدی برای‌ شهرمان خواهد داشت؛ من خواهش می‌کنم با مالکش صحبت کنید تا جلوی این بلندمرتبه‌سازی گرفته شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.