پیشنهادهایی برای دو نرخی کردن بنزین / قیمت را بالاببریم، درآمد را به جیب اقشار ضعیف سرازیر کنیم

به گزارش همنوا به نقل از ایلنا، رییس جمهور امروز طی سخنانی با اشاره به اینکه برای امن کردن جاده‌ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کنند، گفت‌: باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده‌ای منظم و امن رانندگی کرده است و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. ما می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم حتی به لحاظ سوخت امتیاز به او بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. من معتقد هستم که از طریق سیستم هوشمند جاده های خود را امن کنیم.

در همین ارتباط علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: کلا قیمت گذاری انرژی در دنیا فلسفه‌ای دارد تا توسعه پایدار و عدالت اجتماعی وجود داشته باشد، بنابراین باید روی قیمت گذاری انرژی فکر شود و حتی سوالی که در کشورهای صنعتی مطرح است اینکه چگونه انجام شود تا به توسعه پایدار اجتماعی- اقتصادی کمک کند.

وی افزود: اصلاح قیمت انرژی برای این است که از ارزش اقتصادی منابع طبیعی حمایت شود و در آمد حاصل به سمت توسعه اقتصادی و اجتماعی سرایز شود و این اصل قضیه فلسفه قیمت گذاری در دنیا است، اما این قیمت گذاری همیشه بحث برانگیز بوده است چون به محض اینکه نرخ‌ها بالا و پایین برود بر معیشت افراد تاثیر گذاشته یا منجر به اعتراضات می‌شود مثلا در فرانسه می‌بینیم با افزایش قیمت انرژی اعتراضاتی انجام شد و هنوز هم ادامه دارد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی تصریح کرد: همه دنیا بر این باورند باید راه حل جامع برای اصلاح قیمت انرژی اندیشید و با توجه به محدودیت‌ها میزان و چگونگی اعمال آن باید در نظر گرفته شود تا خیلی سریع روی معیشت مردم تاثیرگذار نبوده و منجر به اعتراض نشود. بنابراین در دنیا زیرساخت مربوطه، تسهیلات، رفاه عمومی و بهداشت را گسترش داده‌اند، بعد با قیمت انرژی بازی می‌کنند یعنی به گونه‌هایی کشورهای دارای منابع، از ارزش حامل‌های انرژی حمایت می‌کنند سپس قیمت را بالا می‌برند و درآمدی که بوجود می‌آید به توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی روانه می‌شود.

وی بیان کرد: در کشور ما هم قانونی بود که قیمت سوخت درصدی بالا برود ولی با توجه به عدم زیرساخت و رفاه مردم صرفنظر شد. مثلا نرخ ارز را ثابت نگه داشتند یکباره چند برابر شد در حالی که با توجه به ارزش پول می‌توانستند هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت را بالا ببرند تا به نرخ متعادل برسد و روی معیشت جامعه تاثیرگذار نباشد و مردم خودشان را با قیمت‌ها وفق دهند در مورد انرژی هم این کار انجام نشد و چندین سال لیتری ۱۰۰۰ و برای سوپر ۱۴۰۰ مانده است.

زرگر تاکید کرد: قیمت انرژی نمی‌تواند ثابت بماند و باید فکری به حال آن کرد، البته اگر قیمت یکباره بالا برود روی کسب و کار شرکت‌ها و هزینه خانوارها تاثیر گذاشته و یا موجب اعتراض می‌شود ولی معتقدم دولت باید در رابطه با اصلاح آن فکر جامع کند.

وی یادآور شد: اولا اکثر یارانه‌ای که به مصرف انرژی داده می‌شود نصیب خانوارهای ثروتمند می‌شود، کسانی که بیشترین مصرف برق، گاز و سوخت را دارند یارانه بیشتری دریافت می‌کنند، در واقع مشکل جدی نابرابری تقسیم ثروت است، درست است اقدام به این کار بغرنج و پیچیده است اما به عدالت اجتماعی و تقسیم ثروت کمک می‌کند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: مبلغی که از مسیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای پرمصرف‌ها حاصل می‌شود  به گونه‌ای تقسیم شود که نصیب قشر ضعیف شود بنابراین از این نظر اگر دولت تصمیمی به دو نرخی کردن دارد مبلغ مازاد به زیر ساخت و کل جامعه تقسیم شود البته ممکن است چالش موقتی هم بوجود بیاورد اما باید در نظر داشت اصلاح انرژی بر معیشت مردم و مصرف کنندگان تاثیر گذار است و با توجه به محدوددیت ها باید انجام شود.

وی در ادامه بیان کرد: البته افزایش قیمت هر نوع حامل انرژی و واکنش‌هایی که در پی دارد به قرارداد اجتماعی و اعتماد بین دولت و مردم هم بستگی دارد هرچه جامعه انسجام بیشتری داشته باشد و دولت در جهت زیرساخت ها و بهداشت عدالت اجتماعی فعال باشد اصلاح قیمت‌ها راحت‌تر انجام می‌شود .

شناسه خبر : 11807