سه شنبه های دوست داشتنی طوبی

0
سه شنبه های طوبی را دوست دارم ،جنس پاتوق سه شنبه‌های طوبی از جنس فرهنگ است نه آن  فرهنگی که مدیران متبوعش بیایند و کلی گزارش عملکرد بدهند، حرفهای تکراری سر هم قطار کرده و با وعده و وعید های فرهنگی اصحاب فرهنگ را دل خوش کنند.
 سه‌شنبه‌های طوبی از جنس گپ و گفت های هنرمندان عرصه فرهنگ و رسانه است هنرمندانی که می آیند و  محل صمیمی پاتوق فرهنگ را با سخنانی از جنس صمیمیت فرهنگ پربار می کنند و ما مستمعین نیز به دانسته های خود می افزاییم از باب فرهنگ و آشنایی با چهره هایی که هر کدام از آنها خاک فرهنگ خورده‌اند وسال هابرای ارتقای فرهنگی این کشور کوشیده اند
 سه شنبه های فرهنگی طوبی این هفته مهمان دو عزیزی از جنس داستان و رمان بود.استاد حمید شاه آبادی واستاد مجید قیصری.
داستان هایی که هر کدام از ما با آنها زیسته ایم، عادت های خوب را تقویت کرده و سعی نموده ایم زشتی ها را به دور بریزیم رمان هایی که با آنها همذات پنداری کردیم ، با شخصیت هایشان حال دلمان خوب شده و با برخی دیگر از آنها تجربه دیگری از زندگی را ورق زده ایم.
 پاتوق فرهنگی  سه شنبه های طوبی با شعرهای نغز خانم حسین نیا مجری خوش ذوق پاتوق آغاز و بعد از ان میکروفن به استاد قیصری سپرده شد.
 استاد مجید قیصری که صاحب جایزه قلم زرین است لب به سخن گشود واز یک خلاء در حوزه داستان نویسی صحبت کرد.
او برای اینکه این خلاء داستان نویسی را شرح دهد از برگزاری  جشنواره ای به نام خاتم یاد کرد و گفت : جشنواره خاتم جشنواره ای برای تولید آثار در باب  شخصیت حضرت نبی اکرم است.
او حضرت رسول اکرم را تاثیرگذارترین شخصیت تاریخ دنیا ذکر کرد و به بررسی سیر تاریخی انواع هنرها بر شخصیت حضرت رسول اکرم پرداخت .
خصوصا اینکه هنر نثر در مدح و منقبت حضرت ختمی مرتبت در فرهنگ ما تاثیر گذاشته است،  درمقطع دیگر شعرا  نسبت و ارتباط خودشان را با رسول خدا مشخص کردند توحیدیه ها و محمدیه ها شکل گرفت  و سپس هنر تصویرگری و نگارگری نیز در قرن ۴ و ۵ هجری به شخصیت پردازی آن چهره نورانی پرداخت و معراج نامه ها به اوج  رسید، سپس نقاش ها به تصویرگری و نگار گری پیامبر اکرم پرداخته و نسبت به معرفی این چهره عظیم و شخصیت بین المللی  واکنش نشان دادند.
 بعد از اینکه دوران نظم ، نثر و نگارگری نسبت به ایشان ادای احترام می کند وارد هنر تعزیه و نمایش می شویم و  بن مایه اصلی هنر نمایش حرکت عظیم عاشورا است که در دوران صفویه آغاز و به اوج می رسد
 صحبت های استاد مجید قیصری با این ‌تطور تاریخی ادامه پیدا می‌کند تا به فضای داستان و رمان وارد شویم و ما که مخاطب اصلی این صحبت ها هستیم یک سیر ذهنی و تاریخی در وجودمان شکل می گیرد تا به صحبت های اولیه استاد و با خلاء ای  که از آن یاد می کند بیشتر آشنا و آگاه شویم .
حالا که درون‌ مایه ذهنی مان شکل گرفته است دقیق‌تر گوش داده و می بینیم که رمان نویسی برجسته کشور ادامه می دهد :در حالی که وارد عصر داستان نویسی و رمان نویسی شده ایم ولی هیچ داستان مدرنی را نمی توان سراغ گرفت که به ابعاد و شخصیت حضرت پیامبر اکرم پرداخته باشد و این همان خلاء ای  است که وی بر آن تاکید کرده  و می گوید : ما داستانی خلق نکردیم که با خواندن آن به حضرت نبی اکرم برسیم در ادبیات داستانی ایران با یک سکوت بزرگ در این زمینه مواجه هستیم.
 داستان نویس ایرانی از این که چرا ادبیات داستانی نسبت خودش را با این شخصیت بزرگ جهان اسلام بلکه تمام عالم بشریت نشان نداده است دلگیر است و البته اظهار امیدواری می‌کند ادبیات داستانی و نسل نویسندگان جوان یک فکری به این موضوع بکنند .
او آرزو دارد رمان ها و داستان هایی در شان و جایگاه نبی اکرم نوشته شود.
 در ادامه صحبت های استاد حمید شاه آبادی از جنس درددل‌های فرهنگ کتابخوانی است و اینکه واقعیت تلخی که در داخل کشور وجود دارد اینکه رمان داخلی چندان موفق نیست و تیراژ بهترین رمان ها اگر خواننده آن زیاد هم باشد در نهایت به ۱۵ هزار تیراژ می‌رسد و برای کشوری که ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد این موضوع چندان جالب نیست
“چرا گرایش به رمان در کشور ما کمتر است؟”  این سوال بی جوابی است که از سوی استاد حمید شاه آبادی مطرح می‌شود.
 بی علاقه ای به رمان از بی علاقه گی  به کتاب خواندن ناشی می شود .
در ادبیات عمومی ما چهره یک فرد کتاب خوان که در حال مطالعه است یک فرد میانسال عبوس با یک عینک زمخت و عصا به دست است این چهره،  چهره شادابی از کتابخوانی نیست  بنابراین ما در ایستگاه اتوبوس ، قطار یا در صف کتاب نمی خوانیم
و البته در کنار آن طرح های مفرح و جالب کتابخوانی نداریم .
اینکه نویسندگان ایرانی نیز خودشان مشتاق رمان ها و داستان های خارجی هستند موضوعی است که از نگاه تیزبین استاد شاه آبادی پنهان نمی ماند چرا که می گوید: وقتی حتی خود نویسندگان ایرانی رمان ایرانی نمی خوانند و مشتاق رمان
خارجی هستند یعنی رمان داخلی ویژگی ها و جذابیت های یک رمان خارجی را ندارد.
به نظر او رمان بینوایان اثرویکتورهوگو یک شاهکار ادبی است که در زبان فارسی چنین داستانی خلق نشده است.بینوایان مملو از داستان هایی است که انسان ها در شرایط خاصی قرار گرفته و درگیری های ذهنی آنها را نشان می دهد.
نویسنده کتاب” دروازه مردگان” ادامه داد: عدم بهره‌مندی از ویژگی های یک رمان جذاب است. امروزه داستانی که ما را با سوال “بعدش چه شد” مواجه کند، نداریم.در نتیجه قصه نداشتن باعث عدم خلق یک رمان جذاب و گیرا می شود.
در ادامه برنامه مرز بین قصه دار بودن و عامه پسند بودن داستان سوالی است که توسط یکی از حاضرین مطرح شد  و استاد شاه آبادی در تشریح این موضوع بیان کرد: داستان ها در سطوح مختلف خلق می شوند برخی شخصیت ها عمق دارند و در شرایط خاصی انسانی مقابل هم هستند ولی داستان های عامه پسند آدم ها را در سطح رویی خود نشان می دهد. اگر نویسنده با نبوغ به عمق شخصیت ها بپردازد آن داستان قصه می شود .
مجید قیصری نیز در تعریف داستان عامه پسند گفت: ادبیات عامه پسند روایت یک روایت تصریحی است یعنی به صراحت یک موضوع را تعریف می کند ولی ادبیات تلویحی و رمان قصه دار بعد از خواندن و شنیدن فرد را به فکر و تفکر وادار می کند.
طرح این سوال باعث مشارکت همه حاضرین بود و افراد از جنبه های گوناگون به شرح این موضوع پرداختند و این همان تفاوت بین نشست های فرهنگی طوبی با سایر جلسات و نشست های فرهنگی است.
جنس سه شنبه های طوبی از جنس حرف دل های خودمانی اصحاب فرهنگ و رسانه است.
شناسه خبر : 28977