تاکسی ها، پیش به سوی فرسودگی

0

به گزارش هم نوا به نقل از ایرنا ، نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز شد، اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی دوباره نیز به دلیل گرانی قیمت خودرو بسیار کند شده و در حد صفر است.
طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.
در این طرح ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد.
همچنین ۵میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ می شد. به عبارتی حدود ۲۵ میلیون تومان تسهیلات به آنان داده می‌شد و بقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر شود.
این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره به کارش ادامه داد. اوج توقف این طرح بهمن سال ۱۳۹۶بود که دلیل آن طلبکاری ۱۱۰میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت که این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای نوسازی تاکسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
این توقف تا اوایل سال ۹۷ ادامه داشت تا اینکه در خرداد امسال زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسی‌های فرسوده آغاز کند بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی را طی کرد.
سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی در چندماهه اخیر پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می توان گفت، طرح نوسازی تاکسی ها دوباره متوقف شده است.
گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتررفتن آن هستیم موجب شده است که خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هرروزه قیمت آن برای تحویل تاکسی های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلانشهرها می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

* قرار بود ۹۰هزار تاکسی نوسازی شود
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور به خبرنگار ایرنا گفت: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بانک‌ها، گمرک و شرکت خودروساز و همچنین اتحادیه تاکسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند.
وی تاکید کرد: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار شد که ۹۰هزار تاکسی نوسازی شود و در این زمینه بانک های ملت، تجارت و پارسیان عهده‌دار واگذاری تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی شدند.
وی ادامه داد: به مرور که این طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانکی مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت به توقف طرح نوسازی تاکسی ها منجر شد.
ضامنی گفت: خدمات گمرک بسیار مهم است، چرا که در فرایند نوسازی خودروهای فرسوده مراکز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را که به ارزش ۵ میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرک از بودجه کشوری کارسازی می کند و ۵ میلیون تومان هم از خود متقاضی کسر می شود. به این ترتیب خودروساز هم می تواند از تخفیف گمرکی در این زمینه برخوردار شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال ۹۵ دوباره این طرح شروع شد و قرار شد که با ۱۸۶ هزار دستگاه تاکسی که به سن فرسودگی ۱۰ سال رسیده اند با توجه به قوانین و مصوبه هیات وزیران این نوسازی انجام شود.
ضامنی تصریح کرد: در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسی ها و همچنین اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود با هم تناسب نداشت.

* ۱۱میلون تومان افزایش قیمت سمند و پژو ۴۰۵ داشتیم
ضامنی گفت: در حال حاضر وضعیت تحویل تاکسی های نو نسبت به چند ماه پیش هیچ تغییری نداشته است و در حال حاضر هم با افزایش ۱۱میلون تومانی قیمت خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ احتمال توقف طرح نوسازی تاکسی های فرسوده قوت بیشتری می گیرد و به رغم افزایش قیمت چشم انداز روشنی در تولید نداریم.

* خودروسازها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهمیه بگذارند
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری با توجه به مشکلات پیش آمده در روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی به بیان پیشنهادهایی برای تقویت ناوگان حمل نقل عمومی و تاکسیرانی پرداخت و گفت: بهتر است دولت برای کاربری خودروهای شخصی، تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی تفکیک قائل شود. این تفکیک می بایست در مبحث خودروهای وارداتی و ثبت سفارش ها نیز مود توجه قرار گیرد.
ضامنی ادامه داد: دولت باید شرکت های خودروساز را ملزم کند که سهمی از تولید خود را به تاکسی و حمل و نقل عمومی اختصاص دهند. در این خصوص نیز درخواستی در کار گروه کاهش آلودگی هوا داشتیم که قرار شد که خودروساز و وزارت صنعت به این درخواست پاسخ دهند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش قیمت خودرو در صدد هستیم که تسهیلات را برای نوسازی تاکسی های فرسوده نیز افزایش دهیم.
ضامنی اعلام کرد: اگر بتوانیم این اقدمات را انجام دهیم می توانیم نوسازی ناوگان را ادامه دهیم و در غیر این صورت در عمل این طرح متوقف خواهد شد.

* شمار تاکسی های فرسوده رو به افزایش است
وی خاطرنشان کرد: امسال ۱۵۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم. این میزان در سال ۹۸ به ۱۹۶ هزار دستگاه خواهد رسید و در سال ۱۴۰۰ هم ۲۴۵هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور خواهیم داشت که با توجه به اینکه هم اکنون ۳۶۰ هزار تاکسی فعال در کشور داریم شامل ۷۵ درصد از تاکسی های خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روند تحویل تاکسی های نو در طرح نوسازی تاکسی ها بسیار کند است، اعلام کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۵۰۰دستگاه تاکسی نو تحویل داده شده است که شامل سمند و پژو ۴۰۵ بود.
ضامنی اعلام کرد: همچنین از ابتدای امسال ۵۰۰دستگاه خودرو برلیانس تحویل متقاضیان تاکسی داده شده است، اما در حال حاضر تحویل تاکسی نو تابع شرایط تولید خودرو است و تا شرایط به همین وضع باشد این طرح به سرعت به سمت توقف پیش می رود.
وی با بیان اینکه ثبت نام برای تحویل تاکسی های نو زمانی معنا دارد که در عمل طرح جاری باشد، تاکید کرد: اگر فراخوانی به این منظور داده شود بیش از ۷۰درصد تاکسی های فرسود اعلام آمادگی می کنند که معادل ۱۵۰هزار راننده تاکسی خواهدشد.
ضامنی گفت: تا پایان سال ۹۶ حدود ۴۵۰۰ راننده تاکسی برای دریافت تاکسی نو ثبت نام کرده بودند. آنها تمام فرآیندها را برای تحویل خودروهای خود انجام دادند و منتظر صدور پیش فاکتور بودند. فقط ۱۵۰۰نفر آنها خودروهایشان را تحویل گرفتند و ۳هزار نفر به رغم اینکه تمام فرآیند تحویل خودرو را انجام داده اند همچنان منتظر هستند.

شناسه خبر : 14971